Followers

Gamers

Tuesday, January 22, 2008

Deman...

Kemarin ku dilanda demam. Deman cinta... Eh, tu lagu... deman biasa je. Pagi tu ok je aku, gi bersenam lagi. Malam tu barulah aku demam. Tu pun lepas mak aku call suruh balik cuti ni. Huu... malas gler nak balik tapi apa nak buat. Mak, perintah dijunjung...

Anyway, memang dah jadi kebiasaan kalau demam, aku tak gi klinik. Kenapa? Koz aku tak suka suasana kat sana. Hospital lagi aku tak suka. Bau ubat, dengar suara orang menahan sakit... hee... seram. Lagi seram dari citer Ju-On versi korea tu.

Melalut pulak. K la, so macam mana aku ble sihat seperti hari ni. Yela, kalau aku tak sihat, apa kejadahnya aku kat depan pc ni tulis blog. Huhu... Hm, ayah aku selalu ingatkan aku yang, "Kalau kita sakit, buatlah sesuatu yang dapat memberi tenaga kat kita dan selalu bebaskan diri kita dari masalah. Hepi sudah..." So berbekalkan nasihat tu, aku nak kongsi dengan korang apa aku buat bila aku demam.
Minum Air Banyak
Ya, corak demam aku mudah je. Bermula dengan sakit tekak, then aku akan selsema dan kemudian demam. So nak pulihkan demam, kenalah minum air bebanyak. Logiknya kalau minum air dengan banyak, suhu badan kita akan berada pada tahap terkawal koz aliran darah mula berjalan lancar. Tapi jangan la pulak minum bebanyak lak. Kan mudarat lak.

Makan
Makanan seimbang penting bagi penjanaan tenaga badan korang. Macam ayah aku cakap, bagi tenaga kat badan n hepi sudah. Kalau dah kenyang, tak ke rasa senang hati. Haha... bagi aku makan merupakan satu cara untuk hilang stress yang sangat efektif. Hehe, aku takde masalah berat badan k...

Makan ubat.

Ni commom sangat. Dah sakit makan la ubat. Aku makan uphamol je. Kalau dah selsema, aku makan panadol soluble (betul ke aku eja ni...). N sebelum makan ubat kenalah penuhkan perut dulu. Karang sakit perut lak.


Air Isotonik
Hm, aku prefer 100 Plus. Koz air dia sedap. Haha, tapi bukan pasal tu aku minum. Air isotonik ni dapat mengembalikan bendalir yang hilang dalam badan korang. Air masak saja kadang tak mencukupi. N jangan lak teguk air tu dengan ais, bila nak baik kalau buat camtu.

Air Asam Jawa
Berapa banyak air da aku telan. Huhu, well, satu lagi nasihat ayah aku yang berguna, "Back to basic..." so, mari kita cari punca kenapa aku demam. Ya, koz petang kemarin aku tibai melalak lagu Amuk sampai takde suara. Pastu tak reti cari air bila tekak dah dahaga. Akibatnya, sakit tekak (ble lak camtu...). Sekarang 'main' masalah demam aku berpunca dari tekak yang sakit dan perit. Air Asam Jawa bukan je dapat menyejukkan badan malah dapat membuatkan tekak menjadi selesa. Aku ingat dulu time aku kena demam panas, mak aku tepekkan asam jawa kat muka aku. Bagi buang panas. Haha... resepi orang tua.

Rehat yang cukup.
Betul, tak pasal2 kemarin aku tukar cadar baru, selimut baru dan sarung bantal baru. Haha... baru selesa tido. Tido sangat penting. Bila aku demam, aku selalu ingat, ya... Allah bagi aku demam koz Dia suruh aku rileks, badan aku memang memerlukan rileks sejak akhir2 ni koz aku terlalu sibuk mengadap pc.... Buat pe? Entah, aku pun dah lupa... haha...

So tu la beberapa tips aku leh bagi. Aku tak bertanggung jawab kalau korang ikut tips aku ni korang jadi lagi teruk. Tips ni aku memang pakai sejak aku masuk kolej dulu (mak dah jauh, pandai la nak hidup). Kalau taknak sakit, amalkanlah kehidupan sihat. Senam 3 kali seminggu, 20 minit setiap sesi. Makan makanan berkhasiat n seimbang (amalkan 5M... aku pun dah lupa apa 5M tu...huhu...). Dan yang paling baik, jumpa la doktor. Tu pun kalau korang tak macam aku... wakakaka...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...