Followers

Gamers

Saturday, October 15, 2011

FX - TMMS7 - Minggu 3

Minggu ini hanya 180 pips. Tak pernah aku terfikir dengan hanya TP 10 aku mampu capai ini. Ya, kerana orang pernah berkata, tak cuba mana tahu. 180 pips ini datang dari 6 pair, dan juga 3 kali PO setiap pair. Bermaksud aku hanya buat PO 3 kali untuk setiap pair.

Aku amat bersyukur kepada Allah SWT kerana seumur hidup aku, kalau dah mula deposit duit besar sedikit, minggu ke 2 mesti ke laut. Tiada minggu ke 3. Dan minggu ini berakhir dengan dramatik, tetapi untung. Alhamdulillah.

Aku mula Isnin, semua profit, kemudian buat PO baru. Selasa float menghampiri 300 pips keseluruhannya. Rabu semua profit. Khamis, aku buat PO baru, kena dan float. Tapi kali ini bernasib baik kerana hanya USDCHF sahaja yang float. Jumaat, hampir pukul 11 malam, semuanya selesai. 180 pips total.

Kejadian profit-float-profit-float-profit ini memberi kesedaran semula betapa penting menguruskan kewangan kau. Aku hanya peruntukkan 1000 pip dalam equiti aku. Kalau dah ada 5 order float, tak namanya aku tinggal 200 pip setiap satu. Tu belum tambah tolak 1 pip berapa sen lagi.


Satu lagi perkara, aku sedar, aku perlu kaji bila masa sesuai buat PO. Ini penting bagi memastikan aku tiada float yang terlalu lama. Setakat ini aku hanya tunggu dia dah lebih 15-20 pip dari tempat aku nak letak PO baru aku buat. Kalau terlalu jarak, aku risau tak sempat buat PO terus naik/turun. Itu ada terjadi minggu lepas. Kalau boleh aku taknak terlepas peluang.

Tetapi minggu ini walaupun meragut ke'cool'an aku bila dah float dekat 300 pip, aku tetap profit.

Tentang SL pula, aku masih dalam dilema. Terus letak 200 pip atau apa. Baru-baru ini ada kawan aku beritahu beberapa minggu lepas ada naik/turun sampai 1000 pip dalam pair EURO. Masih tunggu kawan aku beritahu bila benda ni berlaku. Benda macam ini yang mampu buat kau margin call sekelip mata. Hm...


Aku mahu cuba sesuatu baru dari teknik ini. Kerana masih di peringkat idea, aku tepek satu gambar di sini? Mungkinkah ini satu lagi variasi TMMS7? Aku masih tak tahu. Aku perlu kaji lagi.

Aku berdoa, agar aku tidak margin call, agar displin ini sentiasa di minda, agar aku ikut segala peraturan yang ada dan agar aku patuh pada pengurusan kewangan. Semoga pip hijau itu tidak lagi menjadi mimpi lagi. Amin.

Aku ucap selamat...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...