Followers

Gamers

Friday, October 28, 2011

FX - TMMS7 - Minggu 5

Maaf lama tak kemaskini. Masih lara tentang perlawanan Man U dan kerugian minggu lepas. Aku update awal sedikit minggu ini memandangkan aku tak fikir aku mahu trade hari ini. Kalau ada pun, aku akan bawa ia ke minggu hadapan.

Ini adalah prestasi aku minggu ini. Kenapa ada merah, hijau yang berbelang-belang dan PO limit yang dah di delete. Hm...



Minggu ini aku kurang menggunakan TMMS7 kerana minggu lepas punya kerugian membuat aku terkesima sebentar. Jika kau orang ada membaca blog aku, aku ada buat entri Kenali trend pada carta Forex!. Entri itu ada aku sebut dari mana datang ilmu itu.

CSR100, here I come back to you.

Minggu ini aku asah balik kepala aku, hidupkan wayar-wayar yang terputus cuba mengingati apa yang aku buat dahulu bersama CSR100. Dan ternyata, CSR100 menghidupkan semula akaun aku dari 2 kerugian besar yang aku alami minggu ini dan minggu lepas.

Minggu ini aku untung 182 pip. Alhamdulillah. Oh, sebelum itu ada yang menyebut credibiliti TMMS7. Aku beritahu kau, jika aku tidak terlalu takut hanya kerana ada drawdown melebihi 200 pips, aku akan untung ke dua-dua kerugian yang aku alami.

AUDUSD mula uptrend kembali. EURJPY ada turun sebentar. Dan sepatutnya aku tidak rugi langsung minggu ini dan minggu lepas jika aku hanya membiarkannya dan menutup mata. Ceh...

Minggu ini matlamat aku hanya untuk dapatkan kembali apa aku rugi dahulu. Walaupun tidak dapat semua, tetapi sedikit sebanyak merawat akaun aku. Hanya beberapa pip sahaja yang kurang.

Psikologi
Minggu ini aku belajar untuk tidak menjadi penakut. Walau float sampai 200 pips lebih, jika aku rancang dan ikut, aku akan berada di jalan yang benar. Setakat ini aku rugi hanya kerana aku terlalu takut untuk mengikut apa yang aku rancang.

Tuhan menentukan. Sekalipun aku merancang, jika Tuhan merancang untuk membuatkan aku tidak mengikut, tidak akan kemana.

Teknik

Aku mula sedar kepentingan CSR100. Mula faham kepentingan menggunakan resistant dan support line ke tahap maksima. Dari menentukan SL, sehinggalah meningkatkan profit, semua ada di 2 garisan ini.

Penggunaan SR line pada M5 mampu meningkatkan keuntungan aku. Aku hanya perlu anjakkan 20 pip dari line terakhir dari 10 pip sebelumnya.

TMMS7 mampu menghidupkan CSR100 jika ada floating yang banyak. TMMS7, 5 bulan tanpa gagal. Aku hanya perlu kental dan berani sedikit. Huh...

Pengurusan Kewangan
Aku mula ikut pengurusan kewangan baru. Dengan equiti 2000 pips. Aku mula yakin walau 2000pips, aku mampu tingkatkan akaun aku. Minggu ini hanya 9% dari baki asal. Aku puas hati.

---

Minggu depan bagaimana?
Buka je H1 dan H4... ikut je la mana trend nak pergi. Setelah diambil kira pair-pair seperti di bawah, drawdown-nya dan lain-lain, aku akan risikokan 1133 pip equiti aku minggu depan untuk csr100. Tak termasuk TMMS7. TMMS7 kalau sangkut, bertambah-tambah la float aku nanti. Aku harap tak.

EURUSD, GBPUSD, AUDUSD, NZDUSD
Aku akan cari peluang buat buy pada 1st retest (rujuk CSR100). Seperti minggu ini, aku yakin dia akan bullish lagi. Entah... Minggu ini dan minggu lepas ramai kata dah ubah trend. Aku hanya keras hati, masih buy.

USDCHF
Sama macam kat atas, cuma sell.

USDJPY
Dan apa kejadah aku dok main kat sini. Aku ada berbincang dengan rakan seangkatan forex aku dan dapat aku simpulkan kat sini, pair ini macam lubuk la juga. Satu-satunya pair yang suka sideway (dan EURGBP). Dan kalau dia pecah sideway sekalipun, aku fikir, pip yang kau kumpul masa sideway tu pun dah backup dah kerugian kau.

Aku main sideway kat sini memandangkan pair ini lembap nak mamp*s. Disebabkan sekarang tengah downtrend lagi dan cecah paling rendah dalam sejarah, aku masih mahu intai peluang sell. Orang kata gila apa nak sell. Aku fikir entah la. Just follow the trend.

Pair ini aku tak makan lebih. Cukuplah makan atas bawah. Buat semak tempat order aku je. Haha...

---

Oh, dah untung panjang lebar kau menulis ek. Cuba minggu lepas. Haha.. macam aku cakap, aku cepat emo. Dan rasional dan emosional, apa kau kisah...

Aku harap aku dapat ulangi kejayaan aku minggu ini. Ingat,
  • Rancang dan lepas tu tak perlu takut. 
  • Trade with trend.
  • Fikir, mana SR line.
  • Cukuplah dengan H1 dan H4. Tak perlu sampai daily. 
Aku ucap selamat...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...