Followers

Gamers

Wednesday, October 12, 2011

Rintihan petang hari

Aku menulis ini ketika internet tiada di rumah. Kenapa internet tiada? tanya TM. Sebab dia dah taja Man U jadi aku tak boleh banyak cakap. Haha...

Ok, ini bukan entri bola, tapi entri forex. Adik aku baru sms katanya order aku semua sudah kena TP. Aku hanya senyum dan ucap Alhamdulillah.

Kenapa seakan aku panic. Hm... dia dah 2 hari float. Bayangkan ada 5 order tengah float, hanya ada kurang 1000 pips dalam equity aku. Dan setelah aku kira-kira, setiap order aku hanya boleh peruntukkan 194 pip.

Sudah 2 hari float dan paling tinggi dia pergi hanya dalam -90 pips untuk satu order. Semua juga ikut float purata -75 pips setiap satu.

Alhamdulillah, semua kena TP. Kejadian ini membuka mata aku betapa ciputnya 1000 pips dalam equiti aku. Dalam MT4 aku ada 6 pair utama, 2 pair cubaan.

USDCHF, CHFJPY, GBPUSD, EURUSD, EURJPY, AUDUSD. dan pair cubaan, NZDUSD dan CADUSD. Walaubagaimanapun, 2 pair cubaan ini aku terpaksa buang.

Aku fikir, 6 pair sudah memadai untuk aku. 1000 bahagi 6 pair, setiap pair aku ada 166 pips. Dan risikonya juga agak tinggi memandangkan setakat ini rekod drawdown paling tinggi adalah 185. Aku tak harap 6 pair ini buka serentak dan float. Tapi siapa tahu.

Kalau nak selamat, lebih baik aku kaji 5 pair sahaja. Hm...

Aku perlu kaji lagi. Aku ucap selamat...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...