Followers

Gamers

Saturday, May 10, 2008

Puas tak?

"Tada siap lagi ka bos. Banyak jalan la u ini hari..."

"Tada Suhaimi, wa tengok ini mesin...."

"Apa pasai...?"

"Hum, hati tada sinang la... balik rumah pun ingat kerja..."

"Apa tada kena bos, tadi test itu plastik ada ok apa..? Sikit saja pecah..."

"Bukan itu macam la... Memang ini ok tapi wa tada syok... wa mau cari yang bagus punya..."

"oh, optimum ya..."

"Yup, ini material baru wa kasi test. mau dapat itu best la... Mau kurang kos ma... Nanti bole untung..."

"Oh..."

"ini macam la Suhaimi, memang ini company bukan wa punya, tapi wa mau puas wa punya hati..."

"Job Satisfaction ka bos..."

"Yes, hati mau puas ma... baru bole kerja baik... ada betui...?"

You're right boss... Well, apa pengajaran korang dapat dalam dialog di atas.

Job satisfaction. Kepuasan bekerja. Dahulu pensyarah pernah tanya aku "antara kerja pengurus yang urus dan beri orang gaji dan kerja jurutera yang kerjanya jaga sesebuah mesin. Mana yang kamu pilih. Jawapannya terletak pada apa yang kamu cari dalam sesuatu pekerjaan.... ataupun hidup..."

Aku tersentak. Aku sukakan wang, tapi aku juga sukakan kerja (maksud aku kerja yang aku minat). Mana harus aku pilih. Pengurus, wek... kerja dengan kertas, sungguh aku tak suka. Tapi aku yakin dengan perangai aku ni, aku lebih gemarkan kerja di field.

Kerana di situ aku tahu aku boleh memperolehi kepuasan bekerja. Ya, memang gajinya ada sedikit rendah (dah pengurus yang bagi gaji) tapi banding dengan pengurus yang kerjanya rata-rata di pejabat... hm....

Perbualan di atas sedikit menukar perspektif aku tentang duit. Yup, duit tak mampu beli segalanya. Walaupun kerja yang kita buat bukan datang keuntungan secara terus untuk kita, tapi kita harus berbangga dengan apa yang kita buat.

Kerana manusia bukan mengerja harta, bukan mengejar duit, bukan mengejar kuasa. Mereka mengejar kepuasan... Ya kepuasan...

Aku tidak pelajari ini apabila aku bekerja di 7 eleven dahulu. Pergi kerja balik kerja. Dapat gaji enjoy. Life so meanless... n lucky me, aku dapat praktikal di tempat yang aku suka. Walaupun tempatnya kecil, tapi banyak aku belajar di sini. Penyelia pun best...

Anyway, best of luck. Kelija mesti puas ma... huhu... thanks bos...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...