Followers

Gamers

Saturday, May 17, 2008

Masing-masing punya hidup la...

Suatu pagi yang terang, waktu sesuai untuk bekerja. Seperti biasa, aku, penyelia dan beberapa orang pekerja duduk bersembang pagi.

Pekerja : Saya suka 7 haribulan.
Penyelia : Apa pasai...?
Pekerja : Sebab itu hari gaji la bos. Duit ada masuk... Bagus la kalau esok sudah 7 haribulan...
Penyelia : Itu macam ah... mana lu boleh kaya ma... lagi bagus kalau lu boleh buat ini ha... 1 hb kutip sana luit, 2 hb kutip sana duit... hari-hari u kutip luit la... itu satu hari saja kutip duit macam mana lu boleh kaya ma...
Pekerja : huu... betul la bos... setuju... tapi ha... kaya pun kadang talak best la bos...
Penyelia : Apa pasai pulak...
Pekerja : Itu jam ah.. kalau sudah kaya, banyak kena fikir saja, ini mau buat, itu mau buat... betul ka bos...?
Penyelia : Betui2... kadang itu jam ah... dorang mesti ada fikir mau jadi sama lu. Kerja kul 8, 5 sudah balik. Ble buat OT la kalau u mau kaya...
Pekerja : Betul...
Penyelia : Itulah hidup ma... meleka dengan hidup meleka. Kita dengan hidup kita la...

Kita dengan hidup kita. Dahulu semasa aku duduk termenung depan buku, tiba-tiba kawan aku tanya aku sesuatu.

Kawan : Apa la orang tu. Rumah setinggan, kereta BMW. Ada duit beli la rumah.
Aku : Betul, ada gak buat harta.
Kawan : Tapi pelik kan. Larat ek dorang duduk rumah setinggan.
Aku : Kenapa lak..?
Kawan : Setinggan... apa yang kau fikir bila sebut setinggan...
Aku : Hm... faham maksud ko... tapi bagi aku... masing-masing ada kehidupan masing-masing...
Kawan : Hm...
Aku : Tengok kat eskimo... ada la pulak orang nak duduk kat sana... duduk kat Malaysia ni kan lagi best...
Kawan : Hm... kehidupan masing-masing...

Kehidupan masing-masing. Kita manusia tak pernah sama kitar dalam kehidupan kita. Kita tidak betul-betul mengikut apa yang orang dahulu telah buat. Dan kita ramai. Maka, ada banyak jenis kehidupan yang kita sendiri tak mampu nak bayangkan.

Akhir sekali... apa jenis kehidupan kalian...?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...