Followers

Gamers

Tuesday, August 5, 2008

Jangan Bencikan Bahasa

*study**study*

Adalah amat memualkan bila kita sedang study tapi tak faham. Nak pulak buku yang ada dalam Bahasa.

Faham! Sejak aku mula masuk kolej matrik, aku mula tak suka nota dalam Bahasa. Sebab? Aku tak faham. Walaupun ia menggunakan bahasa yang kita selalu guna dalam percakapan seharian.

Macam, ayat tunggang terbalik. Itu satu ekspresi yang boleh aku katakan bila belajar kejuruteraan dalam bahasa. Ya ya... seperti aku memperlekehkan bahasa sendiri tapi ini kenyataan.

Nasib kita tak baik jika dapat buku atau nota yang sah-sah diterjemahkan semula dalam bahasa. Lagi pening nak baca. Kadang boleh putus asa juga nak baca. Kalian pasti pernah ada pengalaman macam ni kan...

Namun aku tak anti terhadap bahasa sekirannya benda yang aku belajar itu luar dari bidang teknikal. Macam sejarah, undang-undang dan pengurusan. Asal tidak menggunakan istilah kejuruteraan, i'm ok with it.

Barangkali usaha untuk memartabatkan bahasa dalam bidang kejuruteraan masih jauh lagi untuk direalisasikan. Nak-nak pula ada orang macam aku yang tak reti bahasa. Haha...

Nak sambung study balik...

*study**study*
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...