Followers

Gamers

Wednesday, August 20, 2008

Aku, tabliq dan psikologi..

Dahulu aku tak sukakan orang nasihatkan aku dengan menggunakan agama. Namun tidak sekarang, aku sudah boleh terima. Ya ya... para hipokrit, kamu juga sama seperti aku dahulu, nampak tabliq baru sejauh mata memandang dah mula gelisah. Hehe...

Walaubagaimanapun, tabliq sekarang sudah pandai. Mereka sudah mengerti kemahuan telinga orang-orang seperti aku. Aku kadang pelik kenapa sekarang aku mahu untuk dengar or baca sesuatu yang berunsurkan nasihat, sesuatu yang jarang sekali orang mahu dengar. Nasihat...

Ya, ego. Aku tak nafi. Rasa sakit giler bila mendengar nasihat. Rasa seperti di bawah. Admit it, kita tak ke mana2, kita sentiasa di bawah. Kerana di atas sana... huhu...

Aku perasan, bila orang tegur aku cara baik, hm.. macam cakap lembut, senyum dan berpakaian adab pergi ke surau, aku agar sukar or senang untuk mendengar. Namun, bila orang tegur or nasihat aku dengan cara... tak kasar sangat, macam mana cakap,hm... seperti cakapan seharian. Fahamkan maksud aku. Guna bahasa yang kita selalu guna. (tidak seperti penggunaan kata yang selalu digunakan oleh tabliq dahulu seperti sahabat or sewaktu dengannya.) Aku amat mudah untuk terima.

Contoh. Kawan sebilik aku kalau ajak ke surau dia akan cakap, "Mik, jom surau..." memang bingkas aku bangun untuk mandi dan ambil wuduk. Dan... bila ada tabliq lain yang memang aku kenal atau tak kenal, dia akan cakap, "saudara, malam ini ada majlis ilmu, ada jamuan sedikit, boleh la kita meramaikan surau malam ini..." dan kalian sendiri pun tahu apa aku akan jawab dan akan buat.( Heh... walaupun ada jamuan, keras hati gler nak pergi.)

Psikologi. Aku tak nafikan impresi yang mereka berikan sedikit sebanyak memberi aku jalan untuk membuat keputusan. Aku hanya manusia biasa. Dan sudah biasa untuk di layan dengan sedikit tidak baik. Dan aku memerlukan layanan seperti itu untuk menjadi baik.

Dan satu lagi punca mengapa aku sukar mendengar kerana aku segan. Jujur aku katakan aku segan. Dan sangat selfish atau mementingkan diri sendiri jika para-para tabliq yang mahu membawa aku ke jalan kebaikan tidak mengendahkan sifat segan aku ini. Dan aku perasan sifat segan ini tidak berlaku kepada aku, malah berlaku kepada kawan-kawan aku yang lain.

Jangan rasa angkuh, fahami psikologi orang-orang seperti aku. Aku akan baik jika kamu betul-betul mahu aku menjadi baik. Aku suka tabliq, mereka boleh pengaruh aku menjadi baik. Dan aku harap mereka tak putus asa untuk orang-orang seperti aku.

Hm.. manusia semakin bijak. Dan orang-orang seperti aku juga semakin bijak. Dan aku harap tabliq juga lebih bijak dari kami. Niat sahaja tidak mencukupi. Pandai sahaja tidak mencukupi. Namun kebijaksanaan andalah yang amat-amat orang seperti kami hargai.

Never give up, keep up the good work n try your best. Good luck...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...